Veel gestelde vragen

1. Hoe werkt de overstap naar Qwint Energie?

Eigenlijk heel eenvoudig, want overstappen naar Qwint Energie is een administratieve handeling. Bij u thuis, of op uw bedrijf verandert er niets. De levering van stroom en gas gaat gewoon door zoals u dat gewend bent. Uw netbeheerder transporteert de energie naar uw adres en daar verandert niets aan. Wanneer u kiest voor stroom en/of gas via Qwint Energie, verzorgen wij uw overstap en garanderen u dat u niet bij twee energieleveranciers tegelijk een contract hebt.

2. Zijn er kosten verbonden aan de overstap naar Qwint Energie?

Nee, uw overstap is gratis en wordt geheel door Qwint Energie uitgevoerd. U hoeft hier niets aan te doen. Wel moet u rekening houden, indien al een energiecontract heeft bij een andere leverancier, dat deze een opzegvergoeding in rekening kan brengen wanneer u tijdens de looptijd van uw huidige contract overstapt naar Qwint Energie.                                                                                   

3. Moet ik mijn huidige leverancier inlichten als ik overstap naar Qwint Energie?

Nee, dat is niet nodig. Qwint Energie zal uw huidige leverancier inlichten. Van uw huidige leverancier ontvangt u een eindafrekening.

4. Zit ik straks tijdelijk zonder stroom en/of gas als ik overstap?

Nee, want overstappen naar Qwint Energie is een administratieve handeling. Bij u thuis, of op uw bedrijf verandert er niets. De levering van stroom en/of gas loopt gewoon door zoals u dat gewend bent. Dit is wettelijk geregeld.

5. Wat verandert er bij mij thuis als ik overstap naar Qwint Energie?

Bij u thuis verandert er helemaal niets. De meetinstallatie hoeft niet te worden vervangen wanneer u zich bij ons aanmeldt en u blijft gewoon gebruik maken van uw huidige aansluitingen.                            

6. Ik heb een opzegtermijn bij mijn huidige leverancier. Kan ik direct overstappen naar Qwint Energie?

Elke overeenkomst voor de levering van elektriciteit of gas kan met inachtneming van een termijn van dertig dagen worden opgezegd. Heeft u een contract voor bepaalde duur (bijvoorbeeld 1, 2 of 3 jaar) en beëindigt u dit tussentijds, dan bent u mogelijk wel een opzegvergoeding verschuldigd aan de leverancier. Dit moet dan wel zijn opgenomen in de overeenkomst of de algemene voorwaarden.

7. Hoe lang duurt het voordat een overstap naar Qwint Energie rond is?

Uw overstap naar Qwint Energie neemt 4 tot 6 weken in beslag. U ontvangt van ons een bevestiging zodra wij uw contract hebben ontvangen. Wij vragen vervolgens bij uw netbeheerder uw historische verbruiksgegevens op en dienen een verzoek in om uw overstap naar Qwint Energie door de netbeheerder te laten uitvoeren. Als uw netbeheerder akkoord is, vraagt hij uw huidige leverancier uw overeenkomst te beëindigen en een eindafrekening op te maken. Ook wordt de ingangsdatum voor de energielevering aan ons doorgegeven. Als uw overstap naar Qwint Energie rond is, ontvangt u van ons een bevestiging van alle gegevens zoals de hoogte van uw maandelijks voorschotbedrag en de ingangsdatum van levering. Gedurende het overstapproces informeren wij u per e-mail over de status.

8. Wat als ik terug wil naar mijn oude leverancier?

Qwint Energie werkt met verschillende soorten contracten. Contracten voor onbepaalde tijd zijn kosteloos opzegbaar en hebben een opzegtermijn van één maand. Wanneer u een contract met een vaste termijn heeft (1, 2 of 3 jaar), is het mogelijk dat u een opzegvergoeding moet betalen, wanneer u tussentijds wilt overstappen. U kunt altijd aan het einde van de contractperiode kosteloos opnieuw een overeenkomst aangaan met uw oude leverancier. Ook in deze gevallen neemt een overstapprocedure 4 tot 6 weken in beslag.

9. Wat gebeurt er met het te veel of te weinig betaald voorschot aan mijn huidige leverancier?

Zodra het contract met uw huidige leverancier is afgerond, ontvangt u van hen een eindafrekening. Als u teveel hebt betaald, krijgt u het teveel betaalde bedrag terug. Als u te weinig hebt betaald, moet u het resterende bedrag bijbetalen. U begint bij Qwint Energie met een nieuwe opbouw van voorschotbedragen.

10. Verandert er iets aan het opnemen en doorgeven van de meterstanden?

Nee, er verandert niets in de procedure. Als kleinverbruiker ontvangt u nog steeds eens per jaar een verzoek van uw leverancier om de meterstanden door te geven.
Eén maal in de drie jaar wordt de meterstand nog steeds persoonlijk opgenomen door een medewerker van de netbeheerder. Indien u in het bezit bent van een slimme meter, hoeft u geen meterstanden door te geven, Qwint Energie leest uw meter dan automatisch uit. Grootverbruikers hoeven geen meterstanden door te geven, deze worden maandelijks uitgelezen door de regionale netbeheerder, Qwint Energie ontvangt deze informatie van uw netbeheerder.

11. Kan ik ook terugleveren aan Qwint Energie?

Steeds meer huishoudens en bedrijven hebben zonnepanelen.  Hiermee wordt de eigen elektriciteit opgewekt. Ook bij Qwint Energie is dat mogelijk. Er is geen maximale grens, dus u kunt onbeperkt salderen. Of er nu elektriciteit wordt afgenomen of netto wordt teruggeleverd, de terugleververgoeding blijft gelijk aan het leveringstarief.